Uitgelicht

05-05-2021

Gezonder leven voor Dummies! Start in 7 stappen met gezonder leven en maak het leuker én makkelijker!

Leestijd: 5 - 8 min.

Maandag begin ik echt! Hoeveel maandagen heb jij al versleten?  
Aan de slag gaan met gezonder leven, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Dat klopt! Als je het ziet als een ontdekkingsreis waarbij je alle tijd hebt om bij je bestemming te komen, maak je bijna als vanzelf een gewoonte van stap voor stap gezonder leven. Zodat je elke dag, maar vooral ook op de lange termijn, voordeel hebt van jouw gezonde leefstijl.

Wat zijn de voordelen van gezonder leven?

Wil jij ook…
 

  • Lekker slapen;  
  • Fit wakker worden; 
  • De hele dag voldoende energie hebben; 
  • Gezondere maaltijden eten die superlekker en snel klaar zijn; 
  • Weten hoe jij jezelf gemotiveerd kunt houden; 
  • En elke dag resultaat voelen? 

Het kan bijna niet anders zijn dan dat je nu juichend ja roept! Maar hoe begin je en maak je gezonder leven net zo vanzelfsprekend als tandenpoetsen? Zelfs de wetenschap bewijst dat iedereen zijn of haar ongezondere gewoontes om kan ruilen voor nieuwe gezonde gewoontes. Jij dus ook! Met deze 7 stappen en het feit dat jij je elke dag steeds beter gaat voelen, is afhaken geen optie meer.

Met deze 7 stappen lukt gezonder leven jou dit keer wél!

Stap 1. Kies gezonde gewoontes die je leuk vindt en bij je passen

Met iets nieuws beginnen geeft energie! Je bent enthousiast, ziet het einddoel scherp voor ogen en wilt er het liefst veel tijd aan besteden. Maar na een tijdje is het nieuwe ervan af… Hoe blijf je dan gemotiveerd en actief? Wat helpt is beginnen met iets dat echt bij jou en je leefstijl past. Niet omdat het een trend is of omdat je vriendinnen het doen… Deze audiosessie in de Actify-app helpt je met het ontdekken hiervan.  

Stap 2. Start in kleine stappen met gezonder leven

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Droom groot, maar begin klein. Saai? Niet als je gaat voor dagelijks meer energie en een gezonde leefstijl op de lange termijn. Wil je bijvoorbeeld elke dag minimaal 250 gram groente gaan eten? Begin klein. Eet wat rauwkost bij je lunch of beleg je boterham die je nu al maakt met wat plakjes komkommer en doe dit een aantal dagen achter elkaar. Bevalt het? Schep dan ’s avonds een extra lepel groente op. Bouw het langzaam op, experimenteer, kies wat bij je past en werk stap voor stap toe naar je doel.  

Wist je dat? 

Een startende marathonloper rent ook niet meteen op de eerste dag 42 kilometer achter elkaar. 

Stap 3. Deel je gezonde doel met anderen en kom in actie door positieve motivatie

Pak je megafoon en laat iedereen die je kent het maar weten! Waar werk jij aan? Wil je (vaker) gaan sporten, op je werk gezonder eten, meer tijd voor jezelf of een gewoonte maken van elke dag 10.000 stappen zetten? Vertel je familie, vrienden, buren en collega’s wat je aan het doen bent. Zo kun je om steun vragen als het een dag wat minder gaat, je succesmomenten delen en ze vragen om je op een bemoedigende manier aan je doel te herinneren.Wist je dat? 

Het is wetenschappelijk bewezen dat samen werken aan gezonder leven je gefocust en gemotiveerd houdt. En het is gezellig! Kies een buddy en houd elkaar op een positieve manier scherp.

Stap 4. Herhaal je gezonde acties en zet ze in je agenda

Wist je dat het eigen maken van een nieuwe gezonde gewoonte gemiddeld zo’n 100 dagen duurt? Dit is zelfs wetenschappelijk bewezen! Dat geeft je de tijd om elke dag je gezonde actie te herhalen. Herhaling is een krachtige tool en helpt je met wennen. Ook geeft iets vaker herhalen je de tijd om je nieuwe gezonde gewoonte echt onderdeel te maken van je dagelijkse routine. Tip! Zet je gewoontes in je agenda en maak er een vaste to do van.  

Stap 5. Geef een mini-feestje voor elk stap dichterbij gezonder leven

Het geeft je motivatie een enorme boost als jij jezelf tussentijds kleine beloningen geeft. Is het je doel om dat mooie zomerjurkje weer te passen of om meer energie te hebben om met je (klein)kinderen te spelen? Spreek met jezelf af wat kleine succesmomenten zijn en geef jezelf dan een klein cadeautje. Dit kan een lekkere koffie zijn bij je favoriete tentje, eindelijk dat ene boek aanschaffen of een keertje extra uitslapen. Wees creatief en zorg dat het echt voelt als een mini-feestje.  

Stap 6. Moedig jezelf aan en laat je oordeel thuis

Oei, kan jij ook zo streng voor jezelf zijn? Draai het om en wees lief tegen jezelf. Wat zou je tegen een vriend of vriendin zeggen als iets niet lukt? Probeer dat ook bij jezelf. Hoe vaker je dat herhaalt, hoe milder je met jezelf omgaat. Wil je hier meer over lezen? Dit artikel vertelt je hoe jij voortaan je oordeel thuis kunt laten.

Wist je dat? 

Voldoende ontspannen en even helemaal niks doen is supergezond en helpt je met gezonder leven. Tip! Zet ontspanning in je agenda en maak er een gewoonte van. De leukste to do van de dag! Wil je meer weten over het belang van ontspanning? Plof op de bank en laat je inspireren door dit artikel!

Stap 7. Reflecteer en gebruik de inzichten om je doel gezonder leven te bereiken

Elke week even terugkijken naar de afgelopen week levert je veel inzichten op! Waarom ging het deze week supergoed of juist wat minder? Wat kan je volgende week doen of juist laten om de draad weer op te pakken en steeds lekkerder in je vel te zitten? Door jezelf dit soort vragen te stellen, krijg je inzicht in je eigen gedrag. Deze inzichten helpen je met het maken van gezondere keuzes.  

Start jouw gezondere leefstijl samen met de Actify-app!

Zie jij bovenstaande tips wel zitten? En wil je op een positieve manier gemotiveerd worden en ‘volhouden‘ de deur uitzetten? Zoek niet verder! Alle 7 stappen komen namelijk samen in de Actify-app. Hoe werkt het? Download de app en kies je doel. De app geeft jou meteen een aantal suggesties die bij je doel passen dus je hoeft het niet allemaal zelf te bedenken. Je bent klaar voor stap 1 ! Wacht niet langer en begin vandaag met een fitte en energiekere leefstijl!




----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Januari 2021

In december heb ik meegewerkt aan de podcast van BNR Nieuwsradio waarin Aaron Loupatty zijn ervaringen deelt in zijn strijd met overgewicht.
De podcastserie is te beluisteren via deze link https://www.bnr.nl/podcast/met-afvallen-en-opstaan
De aflevering waarin ik te horen ben is aflevering 3.

#3 Afkomen van de cravings en de nieuwe levensstijl vasthouden

Cravings, iedereen heeft ze en het is verdomd lastig om ervan af te komen. Ik merk het ook en probeer een manier te vinden om ermee om te gaan. Daarvoor ga ik langs bij leefstijlcoach Anneke Drost, van lab17.nl.

Ook ontmoet ik lotgenoten die, net zoals ik, tijdens de coronapandemie hun levensstijl drastisch veranderden. Van lotgenoten Rachid Finge en Patrick van der Zande leer ik hoe ik moet omgaan met tegenslagen en hoe ik deze nieuwe gezonde levensstijl kan vasthouden.

Dit was de laatste aflevering van de podcastserie 'Met Afvallen en Opstaan', maar mijn weg naar een gezond leven is nog niet voorbij. Ik ga door. Hoe ik dat doe kan je verder volgen via mijn Instagramkanaal: @AaronLoupatty


 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
november 2020

Het nieuwe coronavirus en leefstijladviezen


Loketgezondleven.nl van het RIVM

Hoe behouden we een gezonde leefstijl in tijden van het coronavirus? In samenwerking met thema- en kennisinstituten heeft RIVM leefstijladviezen ontwikkeld. 

Mentale gezondheid

icoon-hersenen-mentale-gezondheid-300x221.jpg

Adviezen voor thuis

  1. Zorg voor een structuur in de dagindeling
  2. Zorg voor voldoende ontspanning
  3. Voorkom veel stilzitten
  4. Probeer voldoende te slapen
  5. Laat los waar u geen invloed op hebt
  6. Zoek steun bij negatieve gevoelens


Bewegen

icoon-bewegen-mens.jpg

Adviezen voor volwassenen en ouderen

  1. Beweeg 2,5 uur per week matig intensief
  2. Doe 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten
  3. Blijf in de benen om niet te vallen


Adviezen voor kinderen en jongeren

  1. Beweeg 1 uur per dag matig intensief
  2. Doe 3 keer per week spier- en botversterkende activiteiten
  3. Voorkom letsel door vallen


Voeding

icoon-groente-fruit-voeding.jpg

Adviezen voor thuis

  1. Draag bij aan een goede gezondheid door gezond te eten
  2. Kies vaste eetmomenten om uw dag te structureren
  3. Zet gezond eten zoals fruit en groente in het zicht en snoep en snacks juist uit het zicht


Alcohol, roken en drugs

icoon-alcohol-drinken.jpg

Adviezen voor thuis

  1. Beperk roken, of probeer te stoppen met roken
  2. Probeer in deze tijd minder alcohol te drinken, of drink niet
  3. Maak gebruik van de hulp die je kunt krijgen


Sociale interactie

icoon-praatwolk-sociale-interactie.jpg

Adviezen voor thuis

  1. Probeer anderen te helpen
  2. Doe wat u zelf kunt doen en hoort te doen volgens de maatregelen
  3. Let ook op wat uw kinderen online doen
  4. Houd elkaar in de gaten
  5. Wees vriendelijk voor elkaar, thuis en in de supermarkt

Seksualiteit

icoon-hart-seksualiteit.jpg

Adviezen voor thuis

  1. Door de 1,5 meter-regel kunt u alleen seks hebben met uw vaste partner
  2. Geen vaste partner? Maak goede afspraken en beperk het risico op het coronavirus
  3. Contact opnemen met de huisarts over soa, anticonceptie, onbedoelde zwangerschap of seksueel geweld kan altijd
  4. De pil is bij overgeven of diarree minder betrouwbaar